Monday 24 June 2013

Kelengkapan beg ibu sebelum ke hospital

Ini senarai kelengkapan beg ibu yang boleh disimpan dalam bonet kereta(untuk kecemasan) atau di bawa ke hospital:-


 Beg ibu

Hari tu, saya bawa beg sandang, tapi berat dan susah nak bawa.
So depends dengan kengkawan nak pakai beg jenis macamana ye ^_^

  1. Buku rekod kesihatan ibu warna putih-wajib dibawa!! Kad pengenalan digunakan sekali sahaja semasa pendaftaran masuk wad, selepas itu, boleh bagi suami pegang jika takut hilang.
  2. Toiletries- Berus gigi, ubat gigi,bedak,sabun mandi,lip balm,sikat dan syampu. Tapi biasanya kita tak mandi dalam wad melainkan ditahan beberapa hari di hospital. So, bawa jek la yang saiz kecil untuk travelling
  3. Minyak angin
  4. Stokin-2helai; Macam kes saya, saya rasa sejuk masa contraction, dan dalam wad pun memang sejuk.So dicadangkan bawa extra sehelai jika basah
  5. Tuala
  6. Pad wanita. Hari tu saya guna jenis "kotex" dan "softy" ( kalau tak silap) amik saiz yang paling besar dan panjang..Ikut pengalaman saya sebelum ini,saya guna dalam tempoh seminggu lepas bersalin. 3hari pertama, akan tukar 3-4 hari sehari untuk memastikan *****sentiasa kering.
  7. Selipar, selalunya kita guna jek yang kita pakai ke hospital.Pakai yang jenis plastik, jadi cepat kering dan tak cepat kotor
  8. Kelengkapan solat-telekung dan sejadah..Di hospital likas, saya tak guna sebabnya guna telekung dan sejadah di surau..Tapi, bila tak dapat keluar wad dan dah mula sakit "contraction", sembahyang di katil jek..Pastikan pakaian kita menutup aurat, bertudung dan berstokin. Kemudian , solat ikut keselesaan kita samada solat duduk, baring atau kalau boleh solat seperti biasa. Di setiap katil ada langsir yang boleh ditutup untuk keselesaan pesakit.

  1. Makanan snek dan minuman seperti high energy bar,biskut kering, milo 3 in 1, dan kurma. Kita takde mood pon nak makan masa tengah sakit..Tapi ini sebagai alas perut supaya kita masih bertenaga semasa proses "labor"
  2. Termos kecil, tupperware,sudu-garpu, dan gelas.
  3. Majalah untuk dibaca atau handphone..Kalau risau dan takut nak dengar ibu-ibu lain mengerang, bawa siap headphone atau earphone..kalau 'smartphone", boleh tengok internet, dengar bacaan surah atau lagu-lagu untuk menenagkan jiwa kita yang gundah-gulana.
  4. Baju keluar wad seperti kain sarung dan baju nursing, nursing bra,berastpad (bagi mengelak baju basah terkena susu ibu) dan seluar dalam.

Beg bayi:


  1. 1 set baju bayi
  2. Towel
  3. Pampers untuk newborn- Jenama first kitorang guna Petpet sebab ada sampel free dari hospital dan tengok baby pun takde ruam, harga pun jimat juga :-)
  4. Selimut bayi untuk bedung jika mahu
  5. Minyak telon atau minyak Yu Yee dan bedak
  6. Sabun dan syampu tak perlu sebab jururawat hanya bersihkan bayi guna air suam je.
P/s: Kalau boleh muat dalam satu beg lagi bagus, asingkan dan letak dalam beg plastik atau paper beg supaya dapat angkat sekali. :-)

Kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan medela harmony breastpump murah,sila ke https://www.facebook.com/kedai09ku untuk tempahan sekarang :-)

RP: RM285 saya jual hanya RM185!! wow, anda jimat RM100..

No comments:

Post a Comment