Monday 3 June 2013

Bersalin di hospital Likas -Part 1

Teringat masa aku nak bersalin anak pertama ku, aku sudah lewat 3hari dari due date..Aku dijangka akan bersalin pada 15 May 2012..Memandangkan pada masa tu aku dah tak larat, kaki pun dah bengkak..Jalan pun dah semput, aku pun memberitahu suamiku dan dia membuat keputusan untuk membawa ku ke wad penilaian di Hospital Likas, Kota Kinabalu, Sabah.Suami ku membuat keputusan itu sebabnya, sebelum ni aku pernah ditahan selama 5hari dihospital sebab leaking air ketuban..Ketika itu, usia kandungan baru 7bulan, aku belum ready nak beranak weh..Hehe

Berbalik di wad penilaian, aku pun mula mendaftar di kaunter..Masa itu, pesakit agak ramai dan pada mulanya aku hanya berdiri tanpa tempat duduk.Aku diberikan baju pink pesakit sebelum dibuat pemeriksaan.Setelah menukar baju, aku pun menunggu namaku dipanggil jururawat dan doktor..Suasana di wad penilaian agak tegang, ada pesakit yang baru sampai sedang meraung-raung dan terus di masukkan ke tempat pemeriksaan..Doktor dan jururawat nampak kelam kabut..."8cm sudah ni..Bulih masuk sudah!! Tiba-tiba aku pula yang rasa seram sejuk..Lutut ku terasa bergegar..Takut tue..Pesakit tadi kemudian dibawa keluar.."Mommy, jangan kau bising2 sana mommy, takut orang lain,"kata bidan berbaju biru..Aku fikir, "Nie mesti Nurse Senior ni..Garang niey," fikir aku ketika itu..

Setelah 20minit menunggu, aku mendapat tempat duduk..Memandangkan aku ni agak peramah orang kiri kanan ku habis ku interview..Menghilangkan boring dan gusar dihati hanya aku dan Allah sahaja yang tau..

20minit lebih kemudian, Pn.Reena!!Eh, nama ku dipanggil..Alhamdulillah, sebab giliran ku sudah tiba..Aku tak perlu menunggu lagi..Tapi, matila aku,"fikir ku pada masa itu..Apalah Dr nak buat dengan aku niey !!!!Setelah ditemuramah oleh jururawat dan doktor, mereka menyuruh ku berbaring di katil kecil di hujung..Aku ingat dalam satu baris katil itu, ada 4 buah katil yang hanya dipisahkan oleh tabir..

"Baiklah pn, ada sebarang masalah??"
"Sy dah lewat 3hari doktor, sy risau kandungan bermasalah, nak minta tolong periksa jika ada apa2.."
"Kalau tengok denyutan jantung bayi tiada masalah ni puan..Tapi sudah lewat 3hari, pn mo tunggu sampai 7hari atau nak sy tolong bukakan laluan..Pn boleh tunggu dihospital, atau tinggal di rumah ikut puan.."kata doktor lelaki yang merawatku.
"Saya dah tak larat doktor.Doktor bukakan laluan ok jugak kot.."kataku
"Saya periksa dulu ya..Ni sakit sikit..Pn tarik nafas dalam2..Sambil jari doktor itu dimasukkan di xxxx ku..
"Baru 3cm puan, sy boleh tolong bukakan laluan"
"Ok!",kataku memberanikan diri..

Hmm, perasaan ku ketika itu..Ketika dibukakan laluan terasa seram sejuk..Nyilu dan aku rasa kebas, sakit di bahagian xxxx..Aku menutup mata menahan sakit dan perut menahan senak..

"Ok puan, sudah 4cm..Klu belum ada apa2, pn boleh balik dan tunggu dirumah..Aku menggangguk tanda setuju..

Aku ke tandas di wad penilaian untuk menukar pakaian..Kemudian, aku cuba membuang air kecil..Aku takut2 jugak.."Harap2 tak sakit.." Hm, tiada apa2 ni..aku tersenyum gembira..Dan cepat2 menukar baju..Kalau begini, bagus aku tunggu dirumah..Takut pula..hehe

Sebelum balik, aku kena menunggu lebih kurang 35minit lagi sebelum aku boleh pulang..Entah urusan apa yang membuat ku terpaksa menunggu, aku pun terlupa..Aish, mcm nak pergi toilet lagi ni tau!! Pergila kejap..

Di dalam tandas, aku terkejut..Nasibla aku memakai panty liner,ada bleeding berwarna hitam..Aku terasa macam nak pitam..Aku xjadi nak buang air..Aku keluar dan terus menelefon suami ku yang menunggu di luar wad..
" Bang, saya takut ni..Tadi doktor ckp sy blh balik, tapi rasanya xdapat ni..Ada bleeding hitam dekat pantiliner saya..!!!"Lutut ku bergegar

TO be continue..

No comments:

Post a Comment