Wednesday 12 June 2013

Bersalin di hospital likas Part 2

Dari wad penilaian aku telah dimasukkan ke dalam wad Kenanga 2..Di wad ini, pesakit diasingkan mengikut keadaan masing2..Contohnya, pesakit yang berisiko kencing manis, darah tinggi dan masalah ketuban dalam bilik yang sama, pesakit yang sedang dalam pemantauan doktor mungkin bersalin atau tidak, dalam bilik yang sama. Aku rasa, ini memudahkan doktor merawat pesakit memandangkan biasanya doktor yang sama akan memantau dan melawat pesakit.

~ Sudah hampir 1 jam aku di Wad Kenanga 2, aku masih duduk di depan kaunter tanpa katil..Mungkin, ini lah masalah yang kebanyakan ibu-ibu berkemampuan memilih untuk bersalin di hospital atau klinik bersalin swasta.Malas menunggu..Tetapi, memandangkan aku ni jenis penyabar dan tak kisah, aku duduk saja menunggu katil kosong tanpa merungut sedikit pun dekat kaunter jururawat. Beberapa minit kemudian, seorang jururawat memanggil ku ke kaunter, aku dah lupa nama jururawat tersebut..Tapi dia menyatakan aku telah mendapat katil kerana ada ibu yang baru keluar ke Labor Room untuk bersalin..Dengan perasaan lega, aku pun menurut jururawat tersebut. Setelah mengemaskan katil, dan menukar alas baru, aku pun baring berehat setelah hampir 2jam duduk di kerusi..

Tiba-tiba doktor datang dan membawa ku bilik X-ray.."Ok puan, saya nak periksa bukaan..Maaf ya puan, sakit sikit ni.." Jantung ku berdegup kencang, aku cuba merelakskan badanku.."Ok puan, sekarang 4cm saya akan tolong bukakan ke 5cm untuk mempercepatkan proses kontraksi puan k.." Aku mengganguk sambil lututku bergegar.

1200am-17/5/2012

Contraction mula kuat sekarang setiap 40 minit aku akan rasa sakit..Nasib ada bantal kecil yang aku minta suami ku bawa ke hospital, bolehla jadi alas belakang ku..Besi di tepi tu kadang2 aku genggam kuat menahan sakit..Aku cuba untuk tidak meraung..Dengan pembacaan ku sebelum ini, aku cuba fokus pada pernafasan untuk mengawal kesakitan contraction di pinggang..Di hujung bilik, dua katil sebelah kanan ku aku rasa pesakit tu lebih teruk..Aku pun perlahan-lahan turun dari katil ku saja berjalan-jalan melupakan sakit ku sendiri..

"Ko ok?Aku menegur pesakit itu..Namanya aku sudah lupa..Mesti dia tension..Iya la,dia sedang kesakitan aku tanya lagi ok ke tidak..Ndak pa la..Saja memulakan perbualan..
"Ndak ni.."Dia menjawap
"Macam teruk betul ko ni..berapa Cm sudah?"
"Baru 5cm"
"Wah, teruk betul ko dari saya ya..saya pun bukaan baru 5cm "
"Saya tersilap bah..Tadi masa di rumah, baru bleeding sikit, terus saya minum air selusuh..Ni yang sakit betul ni"
"Iya ka? Ko mo saya panggil doktor ka? Macam sengsara mo beranak sudah ko ni.."
"Sudah saya panggil tadi..Tu yang dorang bagitau saya baru 5cm..8 cm baru kena tolak pegi Labor Room"
" Ko try control pernafasan ko ya". Aku bergerak dan berjalan keluar bilik dan meninjau-ninjau kawasan wad..Banyak juga orang yang tak dapat tidur..Ada yang melepak di katil, jururawat di kaunter, Aku pula bergerak dari hujung wad ke hujung satu lagi..Setelah agak penat, aku pun kembali ke katil ku..Ini la kalau mo beranak ni,jalan sikit sudah semput.."Berat betul badan ku ni" aku fikir sendiri.

Masa berjalan-jalan, aku sedikit lupa kesakitan ku, tapi bila baring dikatil..kejap aku psuing ke kiri ke kanan..Ndak terana orang Sabah bilang..Huhu..sakitnya!!

Masa berlalu..

730am

Doktor menjenguk ku..Mereka memeriksa kedudukan bayi dengan memegang perutku dan memeriksa degupan jantung bayi serta tekanan darah ku..Semua ok, tapi masalahnya air ketubanku belum pecah..Aku memberitahu doktor, aku mengalami kontraksi dari semalam, dan aku tidak dapat tidur..Aku minta bantuan doktor agar berikan aku ubat tahan sakit agar aku dapat tidur sekejap kerana aku tahu aku akan bersalin tidak lama lagi..Baru ku tahu apa itu "Mother Instinct"..

Jururawat datang setengah jam kemudian..Dia menyuntik ku di peha dan tiba-tiba aku rasa sedikit mengantuk dan tertidur..

Tiba-tiba handphone ku berbunyi..Suami ku bertanyakan keadaan ku dan aku menjawap dalam keadaan tidak bermaya..Suami memberitahu yang dia akan datang melawat pada tengahari..Dan dia bertanya jika aku ingin memesan apa-apa..Tapi, dalam kesakitan, kepenatan dan 'mamai' aku seperti hilang selera makan.."Apa-apa ja la bang" , kataku mamai..

To be continued.




No comments:

Post a Comment