Friday 4 April 2014

Syakirah belajar Flash Card


 Aku mula ajar Syakirah membaca..Tapi memandangkan Syakirah sudah terbiasa dengan melihat gambar jadi susah untuk aku cuba menarik perhatian syakirah dengan Sight word Flash Card yang aku buat sendiri..Oleh itu aku menggunakan pendekatan dengan memperkenalkan perkataan yang biasa Syakirah dengar iaitu Syakirah,Irfan, Ayah dan Ibu..Ikut kaedah Flash card sepatutnya kena ada gambar di belakang ayat.. Tapi aku punya flash card takde pula.. 

Ini cara aku:

1. Aku bt flash card dengan syakirah dan Irfan sebanyak beberapa kali untuk 4 perkataan tadi..Biasanya aku buat 3 rounds untuk 4 perkataan.


2. Bila nampak Syakirah dah boring atau xambil perhatian.,aku susun atas meja dan minta dia tunjuk yang mana satu Syakirah,Irfan,Ayah dan Ibu



3. Walaupun nampak Kira tak fokus,tapi dia berjaya tunjuk flash card yang betul..Aku tanya beberapa kali dan minta dia angkat nama tersebut..Alhamdulillah,memang dia cepat tangkap!!!

4. So lepas ni aku akan cuba perkataan baru pula :-)

No comments:

Post a Comment